Khamis, April 24, 2008

Musang Berbulu Ayam

Rata-rata rakyat umum memahami dan sesetengahnya menerima dengan rela apabila ahli-ahli politik bersikap 'double standard'. Inilah kancah politik, hari ini kawan, esok bermusuh, kelmarin setuju sekarang membangkang, selepas itu sokong balik. Inilah mentaliti politik yang membelakangkan prinsip perjuangan berasaskan kebenaran.

Mengapa perlunya bertukar pandangan? Apakah yang membezakan diantara lompat sikatak atau belalang atau lalang dengan ahli prinsip?


Sudah tentu didalam proses belajar melalui pengalaman, tidak dapat tidak untuk kita menukar prinsip yang berat kita dukung dan anuti apabila datang suatu ilmu dan cahaya dihati yang direstui oleh minda yang sihat. Ini adalah satu proses terpuji yang menandakan wujudnya perkembangan emosi dan intelektual bagi seseorang. Sebagai contoh, sesetengahnya bermula dari PAS, kemudian dengan ilmunya merasakan UMNO adalah terbaik dan kemudiannya bertukar kepada PKR setelah masak dengan permainan UMNO dan kembali kepada PAS seterusnya dengan memikirkan limit ideologi yang dibawa membuat keputusan untuk membebaskan diri dari politik kepartian kepada politik kebenaran. Ini adalah sebahagian daripada proses kematangan minda dan sikap berpolitik setiap individu. Faktor yang mempengaruhinya mungkin berbeza membawa kepada penghijrahan yang sama, tetapi mungkin juga faktor yang sama tetapi membawa kepada penghijrahan yang kepada kem yang berbeza.


Namun, apa yang lebih jelas sekarang adalah sikap kebanyakan ahli-ahli politik pemerintah mahupun pembangkang yang bersikap loyalist dan populist yang melampau.


Dikalangan ahli politik, sikap musang berbulu ayam adalah lumrah, demi menarik undi, sokongan mahupun jawatan ( yang jelas untuk kepentingan peribadi), apa sahaja tindakan, kenyataan mahupun strategi yang di lakukan mestilah dengan percaturan bijak iaitu 'do whatever it takes to guarantee my (or my ideas) survival'. Antara taktik popular ialah mengikut mood dan kecenderungan 'vocal factor' ( faham popular rakyat yang menyuarakan pandangan).

Antara taktik dan strategi yang lain ialah menjadi loyalist kepada 'kepala tahi' bak kata Ayahanda Shahnon Ahmad.

Kedua-dua strategi dan taktik ini, boleh dengan jelas dilihat dipihak pemerintah dan pembangkang. yakinlah, dengan wujudnya krisis post-PRU12, satu lembaran baru politik tanahair, dimana baik pemerintah dan pembangkang perlu sedar, yang faham populist dan loyalist bukanlah penyelamat kepada karier politik kalian.

Ayuh Rakyat yang DIAM! Kamu harus bersuara. Jangan biarkan musang-musang politik menyambar dan meragut hak dan kebebasan yang dibeli dengan keringat, airmata dan darah. Bumi ini bumi merdeka, tanah ini tanah pusaka. Warisnya insan beradab, bukan si musang biadap.

Biar siapapun mereka yang memerintah, dengar kamu ingatlah.. Anak bumi Ibunda yang diam tidak selamanya diam. Kami lihat, kami dengar.. kami fikir dan tenung. Jika kamu berasa kamu berkuasa.. INGAT, kami yang memberikan kuasa! Dan cuaca tak selalunya cerah, si musang!

Tiada ulasan: